Godmorgon

Väldigt dålig på att uppdatera, kanske för att jag inte försöker få mitt liv verka intressantare och bättre än vad det egentligen är. Då blir det inte mycket.

Tänkte på det där med all ångest som bara väller över oss ungdomar nu för tiden, inte för att låta som en 79 årig livserfaren gammal tant, men iallafall. Vi som går i skolan har panik för att vi inte riktigt har MVG i alla ämnen, men hallå, vem har det? Vi har panik för att vi kommer att komma ut i en marknad utan jobb, på studenten kommer vi skrika "fullt ös, arbetslös" eller liknande.

Drömmarna man hade när man var liten om att bli polis, brandman, astronaut. De drömmarna dödas redan på högstadiet av människor som är "realistiska". Men tänk på att du behöver si och så höga betyg för att komma in på den och den högskolan.. genast kommer pressen som senare kommer att följa dig resten av livet.

Det många glömmer är att pengar faktiskt inte är allt..

När vi var i göteborg på framtidsmässan kunde man gå förbi tält efter tält av olika människor som ville demonstrera alla möjliga framtidsyrken och planer. Vi gick förbi ett ställe där det handlade om högskolor, ett annat om volontär arbete och så vidare. Det fanns massor. Sen gick vi förbi ett tält där det står ekonom. Jag har kommit på att efter snart tre år av ekonomi inriktat pogram på gymnasiet, så är ekonomi ingenting för mig. Jag säger då till de två som jag gick runt på mässan med, usch det det skulle jag aldrig, aldrig, aldrig jobba med. Då säger den ena, men hallå, varför inte? man kan ju tjäna hur mycket pengar som helst.. det gör väl ingenting att det är skit tråkigt. Jag säger bara lycka till till dig som tänker så, du kommer att ångra mycket när du blir äldre.

Så släpp problemen som egentligen inte är några problem, jag lovar att en helt annan värld kommer att öppnas. 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0