Adidas

är ett tyskt varumärke..

Adidas är ett av världens största märken inom sportklädesindustrin och finns över hela världen. Efter kriget beslagtog den amerikanska armén fabriken. Dassler fick i uppdrag att tillverka skridskor. 1947 upphörde den amerikanska arméns styre över företaget och i samma veva beslutade bröderna Rudi och Adi Dassler att gå skilda vägar. Adidas grundades av Adi Dassler 1949 och har idag produkter inom nästan alla idrotter - huvudinriktningen är fotboll där företaget länge var dominerade och fortfarande tillhör de stora. Firmanamnet kommer från Adi Dassler som helt enkelt tog de tre första bokstäverna i sitt för- och efternamn och satte ihop dem till Adidas. 1952 var Adidas med vid de olympiska spelen i Helsingfors.
 
Jag tycker utan tvekan att Adidas är en av de snyggaste märkena. Missförstå mig inte och tro att jag skulle kunna köpa kläder endast för det är adidas, jag gillar stilen. Snart kommmer jag också att tatuera in själva adidas blomman på underarmen. klart slut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0