Beware of PMS

Det handlar om PMS.

Varken läkare eller allmänheten tog förr PMS (premenstruellt syndrom) på allvar, men idag är det allmänt accepterat av läkarvetenskapen riktigt tilstånd. Den exakta orsaken till PMS är ännu inte känd. Man brukade säga att det berodde på hormonell obalans, men kan bero på annat också!

PMS uppstår inte nödvändigtvis varje månad. En del kvinnor är symptomfria under en eller flera månader för att sedan drabbas igen.

Sypmtom:
• Oro
• Irritabilitet
• En känsla av att "inte ha kontroll"
• Gråtmildhet
• Depression
• Glömskhet
• Utmattning
• Aggression eller ilska
• Panikångest
• Förändringar i sömnrytm, sexlust och aptit.


Så ibland blir man väldigt, väldigt arg och lättretad! vi tjejer får faktiskt vara det för det är inget vi kan hjälpa, men jag tror att många inte vet att det även finns en sorts manlig PMS. Eftersom att det troligtvis handlar om hormoner och hormonförändringar så är det också något som män har, var tredje månad har också killarna något att skylla på om de är extra lättretliga, för de utsöndrar nämnligen mer av det manliga hormonet testosteron. Vi tjejer och killar är inte så olika som vi tror!

den här månaden tror jag att jag och min pojkvän har matchat in våra PMS då vi igår helst ville döda varandra, tack för mig!










Kommentarer
Postat av: Kalle

Yes!! Äntligen en pms blogg alex.

2009-11-05 @ 10:08:15
Postat av: alex

ja, välkommen kalle :)

2009-11-05 @ 10:18:49
Postat av: VIKTORIA TOMIC.SE

Jag har inte riktigt koll på det, men jag skulle gissa på runt en tusing faktiskt, kanske lite mer, de beror nog lite på vart man beställer dem och sådär. Deras senaste gick på en tusing vet jag iaf :)

2009-11-05 @ 12:53:30
URL: http://viktoriatomic.se
Postat av: champion

har äntligen tööömt mig! och nu är demonen borta :)

2009-11-05 @ 17:00:37
Postat av: Anonym

Åh här ligger jag med pms och fick se ditt inlägg! mkt uppfriskande:) hähäää

2009-11-11 @ 01:41:43
URL: http://ltown.blogg.se/
Postat av: alex

skönt att höra, det är inte lätt ibland!

2009-11-11 @ 13:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0